Školní speciál aneb zpátky do lavic

06. 10. 2022 / Školství

Ve škole děti tráví skoro tolik času jako dospělí v práci a stejně často potřebují s něčím pomoci, podpořit nebo nasměrovat, pokud si právě neví rady. V Základní škole Šlapanice jsou členové poradenského pracoviště vždy připraveni podat pomocnou ruku a s důvěrou se na ně mohou obracet děti i rodiče. Školní psychologové, výchovné poradkyně, speciální a sociální pedagogové i školní metodici prevence se vám představí na našich stránkách.

Školní poradenské pracoviště

Poskytování poradenských služeb na naší škole koordinuje takzvaný Školní poradenský tým, který funguje od roku 2010. Pravidelně se schází jednou za týden. Výhodou školního poradenského pracoviště je, že umožňuje poskytnutí pomoci okamžitě a přímo na místě. Všichni členové týmu jsou odborníci, využívají znalosti prostředí a atmosféry školy, jsou blízcí a dosažitelní nejen pro děti, ale i pro rodiče a učitele. Poskytování poradensko-psychologických služeb školou je bezplatné.

Úkoly školního poradenského centra:

Práce s kolektivem třídy – cílem je pozitivně ovlivnit vztahy mezi dětmi, prohloubit jejich komunikační dovednosti a schopnost spolupráce, posílit třídní kolektiv.
Poskytování individuálních poradenských a psychoterapeutických konzultací dětem, jejich rodičům a učitelům – prospěchové, výchovné či jiné potíže, krizová intervence.
Péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami – zaměřujeme se na žáky se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním, s poruchami chování nebo pozornosti, nadané žáky a žáky, jejichž mateřským jazykem není čeština.
Reedukace specifických poruch učení pod vedením speciální pedagožky.
Podpora osobnostního růstu – rozvoj emoční a sociální inteligence – rozvoj schopnosti komunikovat, řešit problémy a konflikty, zvýšení zdravého sebevědomí žáků. 
Prevence výskytu rizikového chování, jako je například šikana, zneužívání návykových látek.
Zajištění profesního poradenství – volba střední školy a budoucího povolání. 
Poskytování odborných informací, doporučení či zprostředkování kontaktu na jiné odborné pracoviště.
Náprava vad řeči pod vedením logopedky                  

Mgr. David Vaňek, Ph.D. 

 

Tým školního poradenského pracoviště

 

Hana Trundová, Foto: Lukáš ŘádekMgr. Hana Trundová – výchovná poradkyně, vedoucí školního poradenského pracoviště

Vystudovala jsem Pedagogickou fakultu MU v Brně se zaměřením matematika – občanská výchova, dále pak Studium pro výchovné poradce.
Učím 21 let, výchovnému poradenství se věnuji 16 let.
Na škole pracuji jako výchovná poradkyně, vedu a koordinuji činnost Školního poradenského pracoviště (ŠPP) a úzce spolupracuji s asistenty pedagoga a vedením školy. V posledních letech se také věnuji studentům vysoké školy, kteří na základní školu přicházejí vykonávat praxi v rámci svého studia.
V rámci běžné výuky připravuji pro žáky informace k přijímacímu řízení na střední školy a pomáhám jim při vyplňování přihlášek.
Má činnost výchovné poradkyně především zahrnuje práci se žáky, kteří mají výchovné nebo prospěchové potíže. Důležitá je pro mě spolupráce členů ŠPP i opora od vedení školy a dalších pracovníků ve škole. Díky jejich spolupráci a vzájemné pomoci je péče o žáky v naší škole na vysoké úrovni.
K výkonu povolání mě inspirovali moji učitelé. V současné době mě motivují žáci, kolegové, různí odborníci a změny, které denně prožíváme. Jsou to výzvy, jež mě vedou k dalšímu vzdělávání a motivují k další práci.

 

Irena Floriánová, Foto Stella FloriánováMgr. Irena Floriánová – výchovná poradkyně pro 8. ročník a 7. A, 7. D

Studovala jsem na Ústavu pedagogických věd FF MU a Katedře anglistiky a amerikanistiky FF Univerzity Pardubice.
Nenahraditelnou zkušeností mi byla má role facilitátora v mezinárodním projektu Shape up Europe, v rámci něhož jsem se zabývala školením a vedením pedagogů v oblasti participace dětí a mladých lidí na rozhodovacích procesech ve škole. V tomto období jsem poznala školství v mnoha evropských zemích a potvrdila si, že mladí lidé chtějí a mohou být hybateli změn v komunitě, ve které žijí.
Na FF a PdF MU jsem spolupracovala na projektech Demokracie v prostředí školy, Participace žáků v české škole, Alternativní metody ve výuce angličtiny u žáků se SPU či E-učitel.
Učím od roku 2000 a poradenským službám ve školství se věnuji celou svou profesní dráhu. Na ZŠ Šlapanice jsem, kromě jiného, výchovnou poradkyní a garantkou projektu Extra třída.
Své žáky vedu k tomu, aby se nebáli mít hlavu v oblacích a dávali si smělé cíle, ale zároveň byli nohama pevně na zemi, znali respekt, ohleduplnost, dokázali otevřeně, ale zároveň empaticky vyjadřovat svůj názor, spolupracovat s ostatními a přijmout následky svých činů. Mou motivací je možnost provázet žáky na cestě za znalostmi a dovednostmi, společně s jejich rodiči se podílet na formování jejich postojů a hodnot.

 

David Vaněk, Foto: Michal LupačMgr. David Vaněk, Ph.D. – školní psycholog

Vystudoval jsem jednooborovou magisterskou psychologii na Filozofické fakultě MU v Brně. Doktorát jsem získal na Fakultě sociálních studií MU v Brně. Mám ukončený komplexní psychoterapeutický výcvik na PCA Institutu v Praze.
Na poli skupinové práce se třídami se věnuji především rozvoji pozitivního klimatu ve třídě. Pro žáky mám nachystané osvědčené programy, zároveň pracuji i na zakázku a chystám pro třídy programy „na míru“. Při individuální práci s žáky se věnuji podpoře osobnostního růstu a psychoterapeutickému vedení v osobních, vztahových a rodinných problémech. Důležitou součástí mé práce je rovněž mediace konfliktních vztahů mezi žáky a poskytování odborných konzultací pedagogům.
Jako psycholog, psychoterapeut a lektor působím již více jak 15 let.
Na své práci mám rád, že se mohu podílet na díle, v němž vidím smysl. Baví mě být při tom, když druzí nacházejí svoje možnosti růstu, a pomáhat jim hledat cesty k jejich naplnění.
Inspirují mne myšlenky známého humanistického psychologa C. R. Rogerse – v poslední době mě velmi oslovuje tento paradoxní citát: „Když se přijímám, tak se měním.“

 

Andrea Mikotová, Foto: Jiří SlámaPhDr. Andrea Mikotová, Ph.D. – školní psycholožka pro pavilon F

Vystudovala jsem FF MU, obor psychologie.    
Na ZŠ Šlapanice se věnuji nejmladším žákům – přípravným třídám, prvním a druhým ročníkům. Pracuji jak s kolektivy v rámci podpory zdravých vztahů ve třídě, prevence vyčleňování či podpory zdravé komunikace, tak i individuálně například při zvládání strachu, vzteku, pocitu osamělosti, problémových vztahů s vrstevníky nebo v rodině. Poskytuji také pomoc v náročném životním období (rozvod, úmrtí a další).
Psychologickému poradenství a diagnostice se věnuji od roku 2008, školní psychologii od roku 2020.
Na své práci mám ráda právě kontakt s dětmi a s pedagogy. Od obou se neustále učím novému: Děti mě učí dívat se na svět nejen očima, ale hlavně srdcem. Nestačí jim, že něco řeknete, potřebují cítit, že to myslíte doopravdy. Člověk tak dostává šanci pracovat na své autenticitě. Na vyučujících si vážím jejich trpělivosti a ochoty sdílet se mnou zkušenosti získané praxí.
Díky těsné spolupráci s rodiči a vyučujícími pak všichni společně můžeme dětem lépe pomoci.

 

Jaroslava Staňková, Foto: Lukáš ŘádekMgr. Jaroslava Staňková – školní metodička prevence

Jsem absolventkou Pedagogické fakulty MU v Brně a specializačního studia pro školní metodiky prevence.
Na ZŠ Šlapanice učím dvanáct let český jazyk, občanskou výchovu a volbu povolání. Jako učitelka hledám cesty, jak učit, aby výuka žáky bavila, učili se pro budoucí život a zároveň byli připraveni na studium na střední škole.
Devět let pracuji ve školním poradenském pracovišti jako metodik prevence rizikového chování. Koordinuji výchovu žáků v oblasti prevence šikany, užívání návykových látek, rizikového užívání internetu, sebepoškozování, poruch příjmu potravy, rasismu a xenofobie. Objednávám preventivní programy, poskytuji poradenství třídním učitelům, řeším s nimi projevy rizikového chování v jejich třídách. Komunikuji s rodiči žáků a s externími organizacemi, které se prevenci věnují (například Podané ruce).
Na prevenci rizikového chování se ve škole podílí celý pedagogický sbor, školní poradenské pracoviště i vedení školy. Náš tým spojuje společný cíl naučit naše žáky rozpoznat rizikové chování a čelit mu. Vzájemná pomoc, týmová práce a předávání zkušeností jsou hodnoty, kterých si na své práci velmi vážím.

 

Mirka Rollinková, Foto: Lukáš ŘádekMgr. Mirka Rollinková – zástupkyně ředitele pro inkluzi, speciální pedagožka 

Vystudovala jsem UPOL, obor speciální pedagogika.
Snažím se být oporou a zařídit vhodné podmínky pro práci našeho týmu speciálních pedagožek, které podporují žáky s obtížemi i s nadáním. Dvě z nich vedou přípravnou třídu, kde se vzdělávají děti s odkladem školní docházky, aby byly plně připraveny na úspěšný vstup do první třídy. Dále pečuji o tým asistentek pedagoga, které vedou žáky k co nejvyšší samostatnosti. Bez jejich podpory si školství již neumíme představit. Také spolupracuji s týmem školních psychologů a sociálních pedagogů, kteří podporují dobré klima ve třídě, vztahy mezi dětmi, porozumění si sobě sama a další témata, která jsou pro děti důležitá.
V současnosti organizuji výuku a začlenění čtyřiceti žáků z Ukrajiny. V rámci speciální výuky českého jazyka jim pomáháme lépe komunikovat a zapojit se do výuky v kmenové třídě.
V rámci programu Ředitel Naživo získáváme novou inspiraci, sdílíme zkušenosti, dobrou praxi a tím směřujeme k naplnění vize školy.
Díky této smysluplné práci s radostí sleduji, jak se děti rozvíjí, čerpají nové zkušenosti a vědomosti a mají možnost nalézt odvětví, která je budou v životě naplňovat.

 

Hana Kašparová, Foto: Lukáš ŘádekMgr. Hana Kašparová – speciální pedagožka pro přípravný, 1. a 2. ročník

Vystudovala jsem obor speciální pedagogiky na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně.
Svoji sedmnáctiletou praxi ve školství jsem začínala v MŠ na pozici učitelka – logopedka. Po mateřské dovolené jsem sbírala zkušenosti jako asistentka pedagoga, logopedka a učitelka na 1. stupni ZŠ a vykonávala také funkci speciální pedagožky v pedagogicko-psychologické poradně.
Na ZŠ ve Šlapanicích zastávám pozici speciální pedagožky a logopedky pro přípravnou třídu, 1. a 2. ročníky. Pracuji nejčastěji s dětmi s vadami řeči, poruchami učení, pozornosti a chování, s dětmi se zdravotním znevýhodněním či z odlišného sociálně kulturního prostředí.
Detektivní součástí mého povolání je objevování příčin školní neúspěšnosti (speciálně-pedagogická diagnostika), po němž následuje jejich minimalizace, což znamená procvičování oslabených funkcí. Tím se moje profese stává velmi pestrou a nejednotvárnou, neboť umožňuje dynamické střídání činností a učení formou hry. Z tohoto důvodu je také sama o sobě motivující k jejímu vykonávání, k čemuž velkou měrou přispívá i možnost sledování pokroků dětí, jejich prožitků vlastního úspěchu a radosti, to vše zastřešené ideálním zázemím školy.

 

Eva Heinzová, Foto: Lukáš ŘádekMgr. Bc. Eva Heinzová – speciální pedagožka pro 3. – 5. ročník

Na Základní škole Šlapanice pracuji jako speciální pedagog od roku 2014.
Vystudovala jsem gymnázium ve Znojmě, poté český jazyk a historii na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a Speciální pedagogiku a logopedii na Pedagogické fakultě také na MU v Brně.
V současnosti mám na starosti žáky 3.–5. ročníků, občas i žáky starší. Spolupracuji s jejich pedagogy, asistenty, popřípadě konzultuji s rodiči.
Ráda bych, aby žáci zažívali ve škole úspěch, zlepšovali se ve svých dovednostech a posouvali se dál. Zároveň aby byli pro školní práci pozitivně motivovaní, aby se radovali z toho, co umí, či ze svých zálib. Také bych jim přála, ať mají plno oblíbených pedagogů a prožívají pěkné kamarádské vztahy s vrstevníky.

 

Lucie Hrtoňová, Foto: Lukáš ŘádekMgr. Lucie Hrtoňová – speciální pedagožka pro 6. – 8. ročník

Vystudovala jsem Střední uměleckoprůmyslovou školu v Opavě, obor Design hraček, dále Učitelství speciální pedagogiky na PdF MU a Učitelství výtvarné výchovy na FTK UPOL, obor Aplikované pohybové aktivity.
Paní učitelkou jsem se stala před dvaceti lety a věnovala jsem se především dětem, žákům a studentům s tělesným, mentálním postižením a autismem.
V ZŠ Šlapanice působím jako speciální pedagožka na druhém stupni a věnuji se žákům, jež potřebují speciální podporu. Realizuji individuální výuku žáků a reedukační a kompenzační činnosti. Vedu konzultace s pedagogy, rodiči a odbornými pracovníky zaměřené na realizaci podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Na své práci mám ráda tvůrčí proces, týmovou spolupráci, individuální přístup k žákům a poznání, neb každý jsme jiný, něčím zajímavý, něco dokážeme a v něčem potřebujeme podpořit. Přes poznání a zkušenosti se snažíme nalézt pro každého žáka právě tu cestu, kterou potřebuje, aby v průběhu vzdělávání mohl naplno rozvíjet svůj potenciál a jinakost se stala normou.

 

Martina Macháčková, Foto: Lukáš ŘádekMgr. Martina Macháčková, DiS – sociální pedagožka

Vystudovala jsem Střední odbornou školu pedagogickou v Brně a poté Sociální práci na UP v Olomouci.
V ZŠ Šlapanice působím na pozici sociální pedagožky asi 2 roky a zabývám se hlavně individuální prací se žáky. Úzce spolupracuji s ostatními pedagogickými pracovníky, kteří jsou se žáky denně v kontaktu a mají větší možnost odhalit, že něco není v pořádku.
Dětem nabízím pomoc při vzdělávání i při řešení problémů ve třídě. Navrhuji a realizuji školní programy na podporu třídního a školního klimatu. Rodinám žáků zase nabízím sociální poradenství.
Ráda jsem v kontaktu s lidmi, kteří se se mnou podělí o svůj životní příběh a vnímají ve mně parťáka.
Má práce je asi nejvíce specifická tím, že každý den je úplně jiný, co se náplně programu týče. V rámci komunikace zase musíte být objektivní ke všem stranám, zaujímat lidský přístup, být empatičtí a umět se vcítit do situace druhé strany.
Jsem ráda, když můžu dětem i jejich rodinám pomoct a největší radost mám, když vidím pokrok a dosažení stanoveného cíle, i když může být úplně miniaturní.

 

Barbora Svobodníková, Foto: Lukáš ŘádekMgr. Barbora Svobodníková – sociální pedagožka

Vystudovala jsem Střední pedagogickou školu a později Sociální pedagogiku na Masarykově univerzitě.
Práce v sociální oblasti mě vždy přitahovala. Od raného mládí jsem byla aktivní členkou několika lidskoprávních organizací, například jsem spoluzakládala Nezávislé Sociálně Ekologické HNUTÍ.
Zajímá mě práce s mládeží, především možnosti fungování kolektivů v souvislosti s mírou jejich autonomie.
Během své praxe jsem se zaměřila na několik různých oblastí, největší smysl mi však vždy dávala práce ve školství či neziskovém sektoru.
Pro ZŠ Šlapanice pracuji osmým rokem. Původně jsem nastoupila coby asistentka pedagoga, později jsem s nadšením přijala nabídku působit na pozici sociálního pedagoga.
Velkou inspiraci v mé práci s třídními kolektivy nacházím ve spolupráci s kolegy z PedF MU a také v absolvování různých odborných seminářů. Jsem ráda, že vedení školy podporuje další vzdělávání pedagogů, díky čemuž je naše škola součástí moderních trendů ve výchově a vzdělávání.

 

Věděli jste, že zahájením letošního školního roku má poradenské pracoviště již 16 zaměstnanců? 
Přejeme mnoho úspěchů a spokojených dětí.

Radka Beránková