Vyhotovení zápisů o vydání matričních dokladů občanů ČR narozených, zemřelých v cizině a občanů, kteří uzavřeli manželství v cizině
Matrika: Ivona Kupková, tel. 533 304 325, e-mail: kupkova@slapanice.cz
Vyřízení:
Matriční knihy, do kterých se zapisují matriční události (narození, uzavření manželství a úmrtí státních občanů ČR), ke kterým došlo v cizině, vede Úřad městské části Brno-střed (dále jen "zvláštní matrika").
Do zvláštní matriky se zapisují narození, uzavření manželství a úmrtní státních občanů ČR, ke kterému došlo na:
- území cizího státu;
- zastupitelském úřadu ČR;
- lodi nebo v letadle mimo území ČR;
- místě, které nepatří pod pravomoc žádného státu.
Do zvláštní matriky se zapisují dále manželství, která byla v případě, že byl život snoubence přímo ohrožen, uzavřena před:
- kapitánem lodi plující pod vlajkou ČR
- kapitánem letadla registrovaného v ČR a
- velitelem vojenské jednotky ČR v zahraničí.
Kdo žádá a za jakých podmínek:
O zápis do zvláštní matriky může požádat:
- v případě narození dítěte v cizině - rodič dítěte, který je státním občanem ČR
- v případě uzavření manželství v cizině - snoubenec, který je státním občanem ČR
- v případě úmrtí státního občana ČR v cizině - člen rodiny (manžel, rodič, dítě, prarodič, vnuk, sourozenec), případně vypravovatel pohřbu.
Jak a kam se obrátit:
Žádost o zápis do zvláštní matriky se podává u:
- zastupitelského úřadu ČR nebo
- kteréhokoli matričního úřadu
- přímo na zvláštní matrice v Brně.
Ve Šlapanicích lze požádat o zápis do zvláštní matriky na Městském úřadu Šlapanice, Masarykovo náměstí 100/7, Šlapanice, matrika.
Co je důležité předložit:
K žádosti o zápis do zvláštní matriky se připojí:
- cizozemský matriční doklad, který se týká narození, uzavření manželství nebo úmrtí občana České republiky, jež má být zapsáno do zvláštní matriky, opatřený náležitými ověřeními a přeložený do českého jazyka (bližší informace poskytne kterýkoli matriční úřad nebo zastupitelský úřad), nebo opatřený vícejazyčným standardním formulářem vydaným v některém státě Evropské unie podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady /EU/ 2016/1191;
- doklad o státním občanství ČR osoby, které se zápis týká, tj. občanský průkaz, cestovní pas, osvědčení, popřípadě potvrzení o státním občanství ČR, vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství, je-li v něm údaj o státním občanství ČR uveden;
- další doklady potřebné k ověření správnosti údajů zapisovaných do matriční knihy, nelze-li je prokázat shora uvedenými doklady (bližší informace poskytne kterýkoli matriční úřad nebo zastupitelský úřad).
Formuláře:
Formuláře jsou k dispozici u úřadů, u nichž se tato situace řeší.
Poplatky:
- Za provedení zápisu do matričních knih vedených zvláštní matrikou a vydání prvopisu matričního dokladu (rodného, oddacího nebo úmrtního listu) se správní poplatek neplatí.
- Za vydání druhopisu matričního dokladu se hradí správní poplatek ve výši 100 Kč v hotovosti.
Lhůty:
Zvláštní matrika provede zápis do matriční knihy po obdržení podkladů do 30 dnů - vzhledem k velkému množství zapisovaných událostí je tato lhůta spíše orientační, není výjimkou, že zápis trvá i tři měsíce.